Opony
Musimy sprawdzić ich stan i np. wymienić dętkę, jeśli ma kilka łat, a także dostosować ciśnienie do naszej wagi i dodatkowego ciężaru, jaki będziemy przewozić w postaci bagażu. Opona jest bardzo ważnym elementem, ponieważ jest to punkt styku naszej maszyny z podłożem, dlatego musi być w idealnym stanie: nie może być bardzo zużyta, nie może mieć żadnych wypukłości („bryłek”), ani postrzępionych boków. Muszą one również nadawać się do użytku, do którego mają być przeznaczone. Istnieje opona do każdego zastosowania i na każdy teren: suchy, błotnisty, itd.
Układ kierowniczy
Jest to bardzo ważna część naszego roweru, dlatego musi być dobrze naoliwiona. Mamy tendencję do zapominania o tym układzie. Istotne jest, aby nie miał on luzów, a wszystkie mechanizmy z nim związane, takie jak kierownica i wspornik siodła, były idealnie dokręcone, nie tylko po to, aby uniknąć irytujących skrzypień, ale także dla bezpieczeństwa.
Koła i szprychy
Zwykle nie zwracamy uwagi na centrowanie kół, nie zdając sobie sprawy, że od tego w dużej mierze zależeć będzie skuteczność i efektywność hamowania.
Łańcuch
Kontrola łańcucha ma kluczowe znaczenie dla wszystkich elementów wchodzących w skład układu napędowego. Rozciągnięty łańcuch uszkadza zęby kół łańcuchowych i zębatek. Kompleksowe informacje o konserwacji łańcucha znajdziesz na tej stronie.
Szczęki/klocki hamulcowe
W tej części, ze względów bezpieczeństwa, musimy być bardziej ostrożni, aby upewnić się, że wszystko jest w dobrym stanie, a dodatkową zaletą jest to, że sprawdzenie ich wymaga niewielkiego wysiłku. W przypadku klocków hamulcowych należy jedynie sprawdzić, czy są one idealnie dokręcone. Wystarczy kontrola wzrokowa, aby potwierdzić zużycie i w razie potrzeby je wymienić.
Smarowanie przekładni i linek zmiany biegów
Są to jedne z najłatwiejszych elementów do sprawdzenia. Na pierwszy rzut oka widać, czy kable są suche, czy „proszą się o smar”, czy obudowy są pozaginane, uszkodzone przez tarcie, postrzępione kable, zardzewiałe obudowy i kable itp. Pomimo tego, że do ich wymiany potrzebne są specjalne szczypce do cięcia osłonek i linek – które nie uszkadzają ich podczas cięcia – jest to inwestycja, która zawsze się opłaci, bo zarówno hamulce jak i przerzutki będą wdzięczne za osłonki i linki w dobrym stanie.
Gwinty korb i pedałów
Chociaż w niektórych rowerach pedały nigdy nie są zdejmowane, coraz więcej z nich jest zdejmowanych z tego czy innego powodu: aby włożyć rower do samochodu, do autobusu itp. Dlatego ważne jest, aby pedały i korby nie miały uszkodzonych gwintów i aby gwinty były nasmarowane. W przeciwnym razie gwinty korb, zwykle wykonane z aluminium, ulegają zniszczeniu, aż pedał odpadnie.