Savona Foodservice z siedzibą w Oksfordzie będzie testować elektryczną ciężarówkę o zwiększonym zasięgu marki Tevva Motors. Dostawca żywności jest pierwszą firmą, która wypróbuje ciężarówkę z zabudową typu wielotemperaturowa chłodnia w ramach inicjatywy Tevva Electrify.
Program Tevva Electrify umożliwia firmom wynajęcie na sześć miesięcy 12-tonowego eTrucka. Inicjatywa została ogłoszona w 2019 roku, obecnie jest już dostępna dla klientów. Tevva tak opisuje swoją usługę: ”Mamy szyte na miarę zestawy akumulatorów i system zarządzania, a także zaawansowane oprogramowanie oparte o chmurę, które wykorzystuje geofencing do autonomicznego sterowania przedłużaczem zasięgu”.
Savona Foodservice jest drugą brytyjską firmą, która zapisała się na okres testowy. Firma posiadająca magazyny w Oksfordzie i Ilfracombe skorzysta z elektrycznej ciężarówki o rozstawie osi wynoszącym 3,9 m, DMC 12 ton i windą załadowczą. Pojazd będzie miał zabudowę typu wielotemperaturowa chłodnia o wydajności chłodniczej -20°C, aby umożliwić transport mrożonek z magazynu w Kidlington do odbiorców w centrum Londynu i Oksfordu.
Wydajność chłodnicza była kluczowym aspektem dla firmy. Mike Morgan, dyrektor zarządzający w Savona Foodservice, wyjaśnia: ”Przez jakiś czas szukaliśmy odpowiedniego rozwiązania transportowego od różnych firm, jednak gdy wspominaliśmy o wydajności chłodniczej na poziomie -20°C rozmowa schodziła na inne tory. Jesteśmy zachwyceni, że znaleźliśmy partnera w firmie Tevva. Przewidujemy, że to rozwiązanie okaże się co najmniej tak opłacalne komercyjnie, jak tradycyjne opcje oparte na silnikach wysokoprężnych”.
Savona Foodservice przetestuje eTrucka w różnych warunkach, również pod kątem włączenia go na stałe do swojej floty, a także dodania do niej kolejnych pojazdów.
Przez okres 2 lat w ramach programu Electrify producent planuje umieścić 50 elektrycznych ciężarówek w około 200 flotach z co najmniej pięciu krajów. W Wielkiej Brytanii siedem pierwszych firm odbierze łącznie osiem eTrucków Tevva.
Tevva powstała w 2013 roku, od tego czasu firmie udało się zrealizować duże projekty. W marcu 2019 roku gigant logistyczny UPS wprowadził na brytyjskie drogi 15 elektrycznych furgonów z przedłużaczami zasięgu, maszyny opracowano we współpracy z Tevva Motors. W konstrukcji pojazdów zastosowano małe silniki wysokoprężne służące do ładowania akumulatorów. Tevva od ponad dwóch lat oferuje swój system do zwiększania zasięgu i twierdzi, że może przerobić każdą ciężarówkę o masie do 7,5 tony na pojazd elektryczny.
Ciekaw jestem czy ciężarówki elektryczne spiszą się na dłuższą metę, a może zostaną zastąpione wodorem?